En låt om Backaplan

Musiklabbet på Kulturskolan Hisingen har skapat en låt om Backaplan. Texten bygger på de intervjuer eleverna själva gjort med folk ute på Backaplan, om vad de tycker om stället och hur de önskar sig att det ska se ut i framtiden.

Låten kommer att framföras i Flunsåsparken fredag 2 juni i Kulturskolans program: http://flunsan.se/program/156/fran-medeltid-till-nutid/ 

Här är texten:

Vers
Regnet faller i takt med mitt sinne
dimman ligger som det tjockaste linne
jag går omkring i en riven stad
börjar bli dags att vända blad
Men vad vill vi ha av denna stad

Rap
Se på dessa gator i Göteborgs stad
Backaplan i dag, stängd i en balustrad
Stjärnorna kvävda av de falska ljusen
som en stor parkering sträcker sig i tusen
Stressigt och kvickt ska det gå i butiken
överröstad av den höga musiken
Det är grått, trist, stora avstånd här
kanske inte misär, men det fattas nånting här

Bridge
det känns ibland, att-de-é-en sån distans
mellan människor på våra gator
ingen ljuv musik, bara skriande skator
på våra gator

Refräng x 2
Jaaa, Ja ser detta som min stad, som jag kan kalla mitt hem
som såg ut som en fasad
Känner som om staden har fått liv, den har tagit ett stort kliv
fått ett nytt perspektiv

Rap
Detta, känns som något mer
Vi starka, vi är fler
En community, där vi ler
Vi bygger en stad
Vad det än tar
Ett område i högsta grad
Ett ställe jag kan kalla min stad
Ett område för alla där alla kan vandra
Ett ställe för shopping men även där jag lallar
Ta er an för luffarlivet kallar

esta es la ciudad
donde e vivido toda mi vida como un sueco
y le quiero lo mejor no lo quiero shueco
Quiero un lo lugar pa’ todos
Un lugar donde puedo sentarme solo
Y termina conmigo y un coro
quiero un nuevo backaplan, un nuevo backaplan

Refräng x 2

 

 

Kommentera

