Jon

Jon Liinason fick svara på några frågor:

Vad tycker du är roligast att göra? (Välj en sak)
Det roligaste jag vet, både hemma och på jobbet, är att träffa människor och dela tankar med varandra kring hur vi kan göra livet bättre, roligare, mer intressant och mer rättvist. Gillar verkligen att testa saker ihop med andra, att leka och försöka skapa saker i process tillsammans som en aldrig hade kunnat göra på egen hand. Näst roligast är nog att musicera. Älskar att sjunga i kör och känna samklangen en skapar som grupp. Och så gillar jag verkligen att spela barockmusik på piano.

Vad brukar du klaga på?
Jag har klagat både länge och väl på både det ena och andra i de klagokörsprojekt som jag drivit de senaste fem-sex åren. Vi har klagat på dålig prismärkning på ICA, kass service på mobiloperatören 3, men också på skenheligheten i flyktingfrågan. Kolla tex in Uppdykskören: https://www.youtube.com/watch?v=6wiGAcFrjus. Jag älskar klagomål. Tänker att här ligger sanningen om vad vi människor vill. Kanske i lite negativ form förvisso, men vänd på klagomålet, så – vips! – har du en positiv värdegrund som säger vad en människa verkligen önskar och vill. Sen är det fritt fram att skapa ihop!

Varför tycker du det är intressant att jobba med barn och unga?
Gillar det nyfikna och lekande förhållningssättet hos många barn och unga! Tror att det är nyckeln till all innovation. Önskar att vi vuxna vågade ha det synsättet med oss mycket oftare!

Varför är det viktigt att engagera sig i stadsutvecklingsfrågor?
För att jag tror att staden är en av våra mest gemensamma angelägenheter – det offentliga rummet ägs ju av oss alla, inte av näringslivet eller andra parter – något många inte vet om eller ofta glömmer bort.

Vad tänker du om Backaplan?
Backaplan har betytt mycket för mig personligen som ett antikhandlarnas och loppisarnas Mecka de senaste årtiondena. Nu ser jag verkligen fram emot att se ungdomarnas dialogprocess utvecklas på Backaplan under vinter och vår, och höra rösterna från Backaplan växa fram. Tror verkligen på deras metoder för att hitta fram till folkets drömmar om vad Backaplan skulle kunna bli för en plats.

Vad gör du just nu, hösten 2016, mer än det här projektet?
Just nu arbetar jag tre dagar i veckan med ett skolutvecklingsprojekt i Kärra, som heter SKOLAN MITT I SAMHÄLLET, där jag gör en förstudie kring hur skolan skulle kunna samverka mer med lokallivet i Kärra, spännande! Sen har jag satt igång med en serie musikaliska uppdyk runt om i regionen, där jag poppar upp med mitt vita piano mitt i vardagen på olika ställen och spelar Barock-musik av Bach och Händel och Scarlatti. Var till exempel en dag på en tandläkarmottagning i Partille och spelade i väntrummet, utklädd som tandläkare. Folk blev jätteglada och glömde nästan bort att de skulle in och borra sina hål. 🙂 Sånt gillar jag.

Kommentera

