Röster om Backaplan 3

Från workshop med två grupper filmelever på Kulturskolan Hisingen den 6 oktober 2016.

Egna tankar av eleverna:

Det känns väldigt grått, tråkigt, mycket trafik.
Mycket minnen av att man går dit med sina vänner och äter.

Intervjusvar:

Finns det någonting som du skulle vilja förändra här på Backaplan?
Det var en bra fråga. Den kräver lite betänketid… Nej, det är väl bra som det är, mycket alkis men…

* * *

När jag var liten så fanns inte Backaplan.
Jag är inte här så jätteofta.
Som shoppingcentrum… det är affärer
Förändring: ingenting som jag kommer på

* * *

Jag har ju varit här ända sen jag var liten.
Det är ok, det är litet sletet.
Fräscha upp det lite. Så det ser lite fräschare ut. Så att det inte är liksom betonghus. Ser ju lite ut som en fabrik.
Och kanske lite nya affärer och så.
Annars är det rätt okej.

* * *

Backaplan var väl ganska tråkigt, när man var liten. Och gammalt. Men det var en del av stan.
Det är okej. Det är ett bra ställe. Ett mellanting mellan stan och inte stan. Det är lite sunkigt bara. Men det håller på att bli bättre.

* * *

Ja, kanske bara lite mer affärer eller så… eller kanske ta in alla affärerna som på Nordstan, för det är ganska kallt och sådär, som ni märker idag.

* * *

Det var fint! Det var ett vackert ställe. Vad ska jag säga mer? Det luktar… det luktar faktiskt restauranger.
Jag bor inte här, men jag skulle säga att det ser ganska fint ut.
Det skulle vara större byggnader, det skulle vara finare här. Nya bussar, fler bussar.

* * *

Det är väl helt ok. Det är många affärer och sånt, så… det har nog blivit bättre, det finns nog mer att göra här nu än vad det gjorde förut.
Förhoppningsvis blir det väl ännu bättre kanske, de bygger lite mer här och sånt så…

Kommentera

